Oficiální stranky ZŠ a MŠ Racková
Historie školství v naší obci
První zmínky o Národní škole v Rackové se datují od roku 1863 zápisem v obecní kronice, zápisy školní kroniky jsou dokladovány až v roce 1881. V tehdejší době se obec Racková a Franckovice Rozhodly, že místo aby přispěly na generální opravu školy v sousední obci Žeranovice, kam dosud děti chodily, že si postaví školu vlastní. Rozhodnutí a žádost byla podána 30. listopadu roku 1863. Na začátku roku 1866 se obě obce zásobily materiálem a 11. června 1866 byl položen základní kámen – první školní budovy v naší obci a předchůdce současné školní budovy. Stavba byla dokončena a vysvěcena dne 5. listopadu 1866. Původní první budova školy stála v prostoru obchodu p. Mádra, škola byla jednotřídní a přízemní přizemní budova.
V roce 1982 byla zapsána první jednání ve školní kronice o rozšíření původní staré budovy jednotřídní školy na dvojtřídní a byt pro učitele. Další kroky pro stavbu současné školy byly učiněny až v lednu roku 1901 a konečné rozhodnutí padlo na zasedání školní rady a přiškolených obcí Racková, Franckovice a zástupce holešovského velkostatku dne 26.ledna 1902. Stavitelem byl vybrán pan Josef Drahoše z Kroměříže za obnos 18 743 Kč a 88 haléřů.
Stavba a historie současné školní budovy
Dne 22. září 1902 bylo vytýčeno stavební místo na novém pozemku, který darovala obec Racková a začaly výkopové práce. Jelikož na místě stavby stála obecní kůlny a stará zvonice, bylo nutné je zbořit. Dne 24. září téhož roku došlo k velkému neštěstí, kdy byl zasypán zdí Josef Kubíček z Franckovic, 30letý dělník, který zemřel na následky těžkých zranění o čtyři dny později. V listopadu téhož roku byla položena vazba na střech a střecha provizorně kryta lepenkou.
Kolaudace školní budovy byla provedena dne 6. července 1903 a slavnostní vysvěcení se konalo 23. srpna 1903. Podle zápisu školní kroniky největší zásluhu na stavbě školy měl předseda školní rady p. Josef Juráň, familiant z Franckovic č. 7 a řídící učitel školy pan Josef Balajka.
K dalším úpravám v okolí školy došlo v roce 1926, kdy byla ohrazena plotem školní zahrada, pozemek darovala obec Racková. V roce 1928 byla založena školní ovocná školka. Za zajímavosti stojí zmínka školní kroniky, že v r. 1930 bylo ustaveno rodičovské sdružení při zdejší škole.
V roce 1931 při elektrifikaci obce byla do školy zavedená elektřina a zřízeno 12 světel.
V roce 19333 byl do školy zakoupen radiopřijímač Philips 520A a ve II. třídě výměna 4 okna, výměna oken postupovala i následujícího roku, kdy došlo k výměně dalších 11 ks oken a byla rozšířena el. instalace – el. světla byla zavedena i do I. třídy.
V době II. světové války byla z moci úřední rozpuštěna místní školní rada a v roce 1941 předčasně penzionován řídící učitel Ferdinand Peruťka, neboť byla za I. světové války čsl. legionář a nacistickému režimu se nepodřídil, včetně vyučování podle německých osnov. Ve školním roce 1948-49 byl zaveden jednotný povinný docházkový systém do 15 let a proběhly drobné opravy před školní budovou, byl postaven pletivový plot s betonovým základem a okolo školního dvorku prkenný plot. Další opravy následovaly ve školním roce 1949-50. Ve školních třídách byly položeny parketové podlahy a před budovou školy byl položen kachlový betonový chodník a vybudováno bezpečnostní zábradlí před vchodem do školy.
K druhé tragické události v dějinách školy došlo dne 25. září 1954 kdy v sobotu odpoledne tragicky zahynul při brigádě v lomu Skalka ředitel školy František Němec, který kopal písek na chodník mezi školou a autobusovými zastávkami.
V roce 1960 došlo k větší opravě budovy školy v ceně přes 60 000Kč. Střechy byla pokryta plechem, na chodbě a v přízemí byla vyměněna okna, další okno se přidalo směrem do zahrady, zdvojená okna byla vyměněna na WC, místnost po pravé straně od vchodu byla rozdělena na šatnu a kabinet, což odpovídá dnešnímu stavu.
Velká generální oprava byla provedena v říjnu r. 1968 za částku 90 000 Kč. Při této opravě byla odstraněna stará štuková omítka a nahrazena novou břízolitovou, dále byly zhotoveny nové stropy nad sociálním zařízením a nově zhotoveny nové stropy nad sociálním zařízením a nově zhotoveno chlapecké WC.
V následujícím školním roce 1972 byly třídy definitivně přemístěny do 1. patra a v přízemí zřízená tělocvična, anebo promítací sál, podle potřeb. Škola se definitivně stala dvoutřídní. Ve školním roce 1987-88 byla provedena přístavba budovy kotelny na tuhá paliva a ve třídách zavedeno ústřední teplovodní vytápění, které bylo zprovozněno na konci roku 1988, čímž se podstatně zlepšily podmínky pro vyučování dětí a pracovní podmínky personálu. Ve školním roce 1989-1990 byla zřízena školní družina v TV třídě, která sloužila jako jídelna, herna a tělocvična současně také vydávání teplých obědů, které se připravují v kuchyni MŠ.
Ve školním roce 1993 o hlavních prázdninách byly provedeny rozsáhlé stavební úpravy uvnitř budovy školy v částce 450000Kč. Uvnitř celé budovy byla vyměněna dlažba, opraveno schodiště, vyměněna část dveří zřízeno nové sociální zařízení učitelského sboru a opraveno sociální zařízení žáků.
V roce 1998-1999 byla provedena plynofikace základní školy a z kotelny a skladu na uhlí zřízena samostatná školní jídelna a výdejna obědů. Výměna plechové střechy za střechu z bonnského šindele, včetně výměny ran a svodů, byla provedena v letech 1999-2000.
S generální opravou školní budovy se započalo v roce 2002. V dubnu byla provedena celková vodorovná izolace obvodového zdiva metodou zarážením profilového nerezového plechu do obvodového zdiva. O školních prázdninách byla provedena výměna podlah a vodorovné izolace, včetně nových podlah ve školní družině a kabinetech učitelského sboru. Dále byla vyměněna všechna okna dřevěná okna v přízemí za okna plastová, včetně částečného okopání zvětralých vnitřních omítek. V roce 2003 byla dokončena výměna všech plastových oken v 1. patře a proveden nátěr fasády.
Škola dnes
V poslední době prošla škola několika změnami. Týkaly se nejen technického stavu budovy, ale také právní formy a organizační struktury. Od 1. ledna 2003 se škola stala v rámci reformy státní správy a samosprávy samostatným právním subjektem a zároveň se sloučila s mateřskou školou. 3kola má tedy čtyři součásti: základní školu, mateřskou školu, školní družinu a školní jídelnu.
Neméně důležité jsou však změny vnitřní. Průběžně se škola vybavuje novými pomůckami, které dětem pomáhají zprostředkovat znalosti a upevňovat probírané učivo. Podařilo se zapojit ji do projektu Ministerstva školství, mládeže a kultury „Internet do škol“, v jehož rámci byla zdarma nainstalována do II. třídy počítačová síť. Další tři starší PC získala jako sponzorský dar a jsou k dispozici dětem v I. Třídě a ve školní družině. Učitelé a žáci tak mohou ve vyučování i mimo ně vyhledávat potřebné informace na internetu, využívat výukové programy i elektronickou poštu a získávat tak základy počítačové gramotnosti.
Za nejpodstatnější však povařujeme postupnou změnu v pojetí vzdělání a charakteru výuky. úlohou školy samozřejmě i nadále zůstává poskytovat systematické získávání základních vědomostí a znalostí jako předpoklad jako další úspěšné vzdělávání. Do popředí se však dostává i rozvoj dalších schopností žáků: schopnost pracovat s informacemi, umět je vyhledávat a umět využít, schopnost pracovat samostatně i v týmu, schopnost otevřeně komunikovat s ostatními, zvládat konflikty, respektovat odlišné názory, pomáhat si, schopnost odlišovat skutečné hodnoty od těch zdánlivých.
Složení malotřídních kolektivů vyžaduje specificky vedený způsob vyučování. Klade vyšší nároky na odborné i osobní kvality pedagogů, kteří volí různorodé metody a formy práce s dětmi tak, aby se prolínalo řízené vyučování, skupinová práce, kooperativní učení i samostatné řešení diferencovatelných úkolů. Zajímavost výuky se snaží podpořit zapojením cílených her a soutěží. Činnost pojetí výuky, vhodnou motivací a pozitivním hodnocení udržuje zájem žáků o probírané učivo.
Každý žák by si měl přiměřeně ke svému věku postupně vytvořit ucelený náhled na svět, včetně vztahu k životnímu prostředí, ke svému zdraví a dalším lidským hodnotám. Proto škola svůj vzdělávací program vhodně doplňuje dalšími aktivitami: besedami a speciálními programy, které vedou odborní lektoři z oblasti prevence sociálně patologických jevů, životního prostředí, bezpečnosti silničního provozu, muzejnictví a další odborníci. Rozvíjení estetického vnímání podporuje návštěvou divadelních a filmových představení, koncertů a výstav. úzkou spolupráci navázala škola s jednou z významných osobností našeho regionu – s panem Janem Pivečkou a jeho nadací. Své dovednosti nadání mohou žáci poměřovat ve školních, oblastních i okresních kolech různých soutěží, ať jde o soutěže výtvarné, literární, pěvecké či matematické.
Škola se také snaží obohatit možnosti trávení volného času dětí nabídkou kroužků a dalších aktivit. Děti se mohou zapojit do některého z hudebních kroužku tanečního, rukodělného či do výtvarného kurzu.
Neopomenutelnou oblastí činnosti školy je zapojení se do života obce. Již tradičně se děti svým kulturním vystoupením podílí na oslavách Dne osvobození i na vítání nových občánků. Významnou akcí bývá i besídka dětí ke Svátku matek. Také na další akce, jako například karneval v MŠ, oslava dne dětí, mikulášské a vánoční besídky apod. se děti, ale i rodičovská veřejnost těší.
VÝZNAMNÉ OSOBNOSTI
Řídící učitelé a ředitelé Národní školy a později Základní školy v Rackové
1. Tomáš Ondruch z Kostelce u Holešova, první učitel v obci, nastoupil od r. 1866
2. Valnet Šebík z Fryštáku
3. Alois Klnica
4. František Dosoudil 1882-1887
5. Ondřej Moltaš - první kronikář 1887-1891
6. Ignát Přidal z Tišnova 1891-1899
7. Josef Balajka 1899-1925, v roce 1908 jmenován čestným občanem obce Racková
8. Josef Adamík ze Zdounek 1925-1930
9. František Nádvrovík z Tupce u Lipníka
10. Ferdinant Perútka z Drahlova 1931-1949, v .roce 1941-1945 byl nacisty předčasně penzionován
11. Josef Páleníček z Rackové 1941-1945
12. František Němec ze Žeranovic 1949-25.9.1954 kdy tragicky zahynul
13. Ludmila Šatánková 1954-1955
14. František Hrubý z Holešova 1955-1971, v roce 1997 jmenován čestným občanem obce Racková
15. Stanislav Kafka z Mladcové 1971-1972
16. Petr Šrubař z Bruntálu 1973-1985
17. Jana Drozková 1985-2001
18. Zdislava Dvořáková 2001-
Řídící učitel Josef Balajka a Marie Balajková |
Řídící učitel František Hrubý a učitelka Ludmila Šatánková |
Ředite Josef Adamík |
Řídící učitel Josef Páleníček |
Ředitel Petr Šrubař |
Řídící učitel Ferdinand Perútka |
Řídící učitel František Němec |
Řídící učitel Stanislav Kafka |
|
||
Ředitelka Jana Drozdková |
Učitelka Ludmila Zbořilová |
|